Återköp av hund

Köpte en valp i måndags men har insett att en av hundarna jag har hemma aldrig kommer acceptera denna som en ny i familjen, vill därför uppfödaren köper tillbaka valpen. Denne sa ok till en början men har nu ångrar sig pga dom ska på åka bort o anser att deras hundvakt kommer få ännu en hund att se till. Ville därför jag skulle sälja valpen vidare själv men det verkar vara tufft då denna ras just nu finns en uppsjö valpar av. Hur gör jag?

Kommentarer

  • Hej Carro!

    Det föreligger ingen juridisk skyldighet för uppfödaren att köpa tillbaka hunden givetvis förutsatt att ni inte redan har avtalat om detta och således träffat en bindande överenskommelse. Notera att man kan diskutera om ett återköp ska ske utan att binda sig till att göra ett sådant. Några riktlinjer att förhålla sig till vad gäller om ett avtal om återköp har träffats är att parterna har tydliggjort villkoren för återköpet genom att till exempel bestämma vilken återköpsskilling som ska utgå, samt tid och plats för återköpet. Till styrkande av att det har skett ett återköp ser man till ifall hunden har återlämnats, rutan för återköp på det befintliga köpeavtalet har kryssats i, samt att båda parter har skrivit under detta.

    Utifrån förutsättningarna i din fråga utläser jag att uppfödaren först har samtyckt till återköp men sedan ändrat sig. Det är inte möjligt att utifrån detta med säkerhet uttala sig på ett adekvat sätt om ifall ni har träffat ett avtal med bindande verkan. I svenskt rättssystem gäller principen om att ingångna avtal ska hållas (pacta sunt servanda), vilket innebär att även muntliga avtal är gällande mellan parterna. Dessa är dock av naturliga skäl svåra att styrka. Det är den som vill hävda att ett avtal har ingåtts som måste bevisa det. Bortsett från detta återstår möjligheten att själv omplacera hunden, trots att du upplever detta som svårt.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.