Återköp av ej skk hund

Hej! Vi har köpt en hund av en ”uppfödare” som avlar utan skk avtal. Hunden är 5 månader nu och är sjuk och vi har ett köpeavtal där det står att hunden köps tillbaka senast vid 12 månader. Vi har tagit beslutet att sälja tillbaka hunden och då säger uppfödaren plötsligt att han använder sig av skk’s återköpsavtal vilket då skulle ge oss prisavdrag för tiden vi haft hunden. Får uppfödaren verkligen använda den blanketten och göra prisavdrag när det inte finns med i vårt köpeavtal?

Kommentarer

  • Hej Maria!

    Som uppfödare är man skyldig att förhålla sig till SKK:s grundregler.

    Eftersom jag inte har tagit del av det befintliga avtal som ni har upprättat mellan er samt eftersom SKK:s juridiska rådgivning tyvärr endast har möjlighet att tolka de avtal som tillhandahålls av SKK, är det alltså tyvärr inte möjligt att säga huruvida ni har avtalat om någon särskild återköpsrätt eller återköpsskilling. Det är i sista hand domstol som tolkar avtal samt fastställer dess giltighet eller ogiltighet. Det är den som påstår att ett avtal har ett visst innehåll som måste bevisa det. Som uppfödare är man vid försäljning skyldig att använda sig av SKK:s köpeavtal.

    Enligt SKK:s avtal föreligger ingen återköpsrätt. Det innebär att säljare och köpare måste vara överens om att ett återköp ska ske, samt förutsättningarna för detta. Detta är således inte ett beslut som i sådant fall kan tas ensidigt från er sida, utan det förutsätter att ni är överens. SKK tillhandahåller inget särskilt återköpsavtal, ett återköp sker genom köpeavtalets baksida. Gissningsvis hänvisar uppfödaren till den rekommendation om vilken återköpsskilling som ska utgå beroende på hur lång tid som har förflutit från överlåtelsen, på baksidan av köpeavtalet. Denna rekommendation är inte juridiskt bindande, men anses av SKK såsom skälig och vägledande om man som köpare och säljare till exempel har svårigheter med att avtala om någon särskild återköpsskilling.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.