Blir ärftligheten för höftledsfel större om föräldrars syskon har höftledsfel?

Hej!

Jag undrar om ärftligheten för höftledsfel blir större om föräldrarnas syskon har höftledsfel. Har under mina 36 år som hundägare och sex ägda hundar haft två med E på höfterna. Därför vill jag kolla upp riktigt innan jag bestämmer mig var jag ska köpa ny valp.

Kommentarer

  • Hej Lotta!

    Det låter klokt att kolla upp detta noggrant. Höftledsdysplasi har visat sig nedärvas polygent, dvs påverkas av många olika gener, och när man bedömer risken för HD i en valpkull är det helt rätt tänkt att inte bara kika på föräldradjurens egen HD-status utan även undersöka släktingar såsom t.ex. föräldradjurens syskon och föräldradjurens eventuella tidigare avkommor.

    Som en hjälp i arbetet att uppskatta enskilda djurs avelsvärde vad gäller höftleder har ett fyrtiotal raser under de senaste åren fått tillgång index = skattning av hundars avelsvärde avseende HD. Här kan du läsa mer om index och se vilka raser som i dagsläget har tillgång till index.

    Lycka till med ditt hundköp!

    Hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.