Arbetsgivaravgift och skatteavdrag på arvoden

Var hittar jag information om hur man gör vid utbetalning av arvoden till domare/ringsekreterare/instruktörer osv?
Är föreningen skyldig att dra av skatt på arvoden som betalas ut? Måste summan för arvodet gå upp till en viss gräns för att skatt ska dras av?
För arvoden som går över 999 kr så ska ju arbetsgivaravgift betalas, men inte heller detta hittar jag enkel information om. Gäller inte detta för föreningar?

Kommentarer

  • Hej,

    Föreningen är skyldig att lämna kontrolluppgift till Skatteverket när den betalar ut ersättningar över 100:-, den skattskyldige ansvarar själv för inbetalning av ev. skatt. Vad avser ersättningar över 999 kr så kommer en vägledning från SKK innan nyår.

    Vänliga hälsningar
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.