Är malteser rätt ras för mig?

Hej!
Vet inte om det här är rätt plats att fråga på, men jag försöker i alla fall.

Jag är en 25-åring som länge gått i hund-tankar och har så smått fastnat för raserna Malteser efter mycket läsande (samt att jag träffat en extremt charmig sådan).

Varje dag går jag en promenad på en 6-7 km och skulle väldigt gärna ha sällskap, och jag oroar mig att en mindre hund som maltesern inte skulle orka med detta? Utöver det är jag en ganska stillasittande och väldigt introvert person som lätt blir överstimulerad (även om jag har humor och mycket tålamod) och tycker om att ha det lugnt omkring mig men skulle ändå uppskatta sällskapet av en hundvän. Skulle det bli tråkigt för en malteser med min stilla vardag där mycket av min tid spenderas med näsan i en bok?

Sedan undrar jag också eftersom jag troligtvis ska studera till hösten, om en malteser skulle klara av att vara ensam några timmar, då jag har läst att de ofta lider av separationsångest? Är det något man i såna fall skulle kunna träna bort? Jag bor nära till skolan och kan gå hem under lunchen, men det blir ändå några timmar som hunden tyvärr skulle behöva vara själv.

Jättetacksam för svar 😀
MVH
Sofia

Kommentarer

  • Hej Sofia,

    För att du ska få den bästa hjälpen kontaktar du rasklubben, det är där kunskapen om rasen finns.
    http://www.malteser-ringen.se/​​​
    Lycka till!

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.