Är hundägaren skyldig att sätta upp staket?

Vi är en familj med 2 små barn födda -13 och -16. Vår närmaste granne har 2 hundar ( är dålig på hundraser men är modell kamphund) Jag är rädd för att ha mina barn ute på tomten eftersom hundarna är lösa och det saknas staket. Vem är skyldig att sätta upp staket? Vi eller hundägaren?

Kommentarer

  • Hej Evelina

    Det finns inga skyldigheter att som hundägare sätta upp staket för att man äger hundar som vistas lösa på ens tomt. Såvida hundarna inte går utanför tomtgränsen och skapar olägenhet för sin omgivning kan inga sådana krav ställas. För din känsla av trygghet och för att du ska känna dig säker när dina barn vistas på din tomt tycker jag att du ska sätta upp staket men du kan inte kräva av dina granne att göra det.

    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.