Är det en lämplig ras?

Hej!
Vi är en familj som funderar på att skaffa hund. Jag har vuxit upp med cocker spaniel och min man med dalmatiner.
Vi har skaffat lantgård och vi söker en hund som ska dels jobba på gården och samtidigt vara en kompis och familjemedlem.
Familjen består av mig och min man, två tonårsbarn och tre katter.
Gården är ett minijordbruk och ett större skogsbruk. Vi har problem med gnagare av olika slag och har därför funderat på en borderterrier.
Vad tror ni om det? Eftersom hunden ska kunna hänga med oss både i skogen och på gården så vill vi inte ha en långhårig ras,
Hälsningar Gisela

Kommentarer

  • Hej Gisela!

    Vad roligt att ni funderar på att köpa hund. Det låter som att en hund skulle få ett fantastiskt liv hos er på gården!

    Att välja hundras är ett mycket personligt val och därför är det bra att samla på sig fakta och information innan man gör sitt val. Det är även svårt för oss som handläggare att ha tillräcklig kunskap om alla registrerade raser för att kunna ge just personlig rådgivning i val av hundras. Jag skulle därför vilja hänvisa till ett tidigare inlägg om att just välja hundras, inlägget hittar du här.

    Då du i detta fall har frågor kring en specifik hundras, borderterrier, så skulle jag även rekommendera att du kontaktar rasklubben, deras hemsida med kontaktuppgifter hittar du här.

    Önskar dig och din familj ett stort lycka till i ert framtida hundköp!

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.