ang registrering enl HD index för vit herdehund

Hejsan, jag funderar på om det är så att jag får registrera en kull med vita herdevalpar efter nyår då nya HD index kravet kommer, valparna kommer inte ha ett index på 100 men självklart har båda hundarna fria höfter. Jag är på gång och ska para min tik i dagarna men måste få fråga så vi får registrera valparna efter nyår eftersom dom är tillverkade på denna sida av året men planeras födas i januari.
vänligen en orolig uppfödare.

Kommentarer

  • Hej Annica,

    Paras hunden 2017 är det 2017 års registeringsregler som gäller även om valparna föds 2018.
  • När jag läser protokollet från SKK/Avelsråd från juli står att from 1/1-18 kommer 22 raser få tillgång till Index. Men hittar inget protokoll där det står att det blir ett registreringskrav?
    Vart hittar jag info om hur det gick till och hur många som godkände att införa krav?
  • Hej Sussie,

    Du hittar allt du behöver veta om index samt vilka nya raser som har tillkommit via länken Index.
  • Jag har läst men förstår inte.
    Vi medlemmar i vhk och skk svarade på en enkät vi hade 5 dagar att svara på men inget om att vi ville ha registreringskrav bara att det är bra som verktyg.
    Hur kund det bli krav av det?
    Hur kan det ändras på bästa sätt dvs snabbast?
    Jag vet att vhk äger frågan men hur gör vi?
    om nu blir effekten motsatt knappt några hundar kommer upp i kullindex varken A eller B höfter.
  • Hej igen,

    Jag måste hänvisa dig till er klubb eftersom det är endast klubben som kan ansöka om ändring i regelverket.

    God Jul!

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.