Allvarlig autoimmun sjukdom

Hej,
Vi har en Australian shepard på 7 år som har insjuknat i den autoimmuna sjukdomen
Uveodermatologic syndrome. Immunförsvaret angriper friska vävnader kring ögon , nos o mun. Det är en genetisk sjukdom och kräver extremt tuff medicinering. Drabbar främst hundar med blå ögon. Skall enligt rasklubbars sida inte avlas på hundar med den här sjukdomen i släkten.
Men hur går man tillväga och informerar om detta ?
Mvh
Annika Jacobson

Kommentarer

  • Hej,

    Svenska Kennelklubben, SKK har ingen central registrering av den här sjukdomen. Det innebär att diagnosen i nuläget inte kan registreras på hunden så att den syns offentligt på SKK Hunddata/SKK Avelsdata.
    I de fallen brukar vi rekommendera att man kontaktar sin uppfödare samt avelsansvarig i rasklubben. Många rasklubbar för egna register över de sjukdomar som drabbar den egna rasen. Och vill gärna ha information om drabbade individer.

    Lycka till med behandlingen av er vovve.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.