Allergi hos en fodervärdshund, lämplig för avel?

Jag har en hund som är allergisk men överlåtaren vill absolut använda den för avel.
Min veterinär håller med mig att allergiska hundar bör ej användas i avel.
Kan jag som fodervärd göra något för att hindra detta?
Jag vet nu att kenneln är anmält förut till diciplinsnämnden och fått registreringsförbud under 3 år pga hundskötsel.

Kommentarer

  • Hej Jaana

    Det är överlåtaren som avgör huruvida fodervärdshunden är lämplig för avel eller ej. Däremot gäller enligt SKKs grundregel 2:2 att hund som har en allvarlig sjukdom inte ska gå i avel. Om din hund har en fastslagen och färdigutredd allergi skulle jag anse att den inte bör gå i avel. Vad gäller kennelns eventuellta registreringsförbud hindrar inte det att kenneln har rätt till sina kullar enligt ert avtal. Kenneln kan välja att föda upp en oregistrerad kull, och därmed riskera ytterligare disciplinpåföljd vilket ni bör påpeka, däremot gäller ert avtal oavsett eventuell disciplinpåföljd.

    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.