Vad krävs för att SKK ska godkänna en ras?

Hej,
Hur ser framtiden ut för rasen Alapaha Blue Blood Bulldog?

Kommentarer

  • Hej,

    För att SKK ska erkänna en ny ras  måste rasen först och främst vara erkänd av rasens hemlands kennelklubb och ha varit det ett antal år.

    Om rasen är erkänd i sitt hemland kan man inkomma med en ansökan till SKKs Avelskommitté AK att få registrera rasen i Sverige, ansökan ska b la innehålla en rasstandard, hur populationen ser ut i rasens hemland, övriga världen samt i Sverige.

    Anser AK att rasen har en tillräckligt bred population och en nytta för Norden går
    ansökan  vidare till Nordisk Kennelunion NKU för beslut.

    Vänliga hälsningar

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.