Kan jag tävla agility med kastrerad hane?

Hej.

Jag undrar om jag får tävla med min hanhund i agility om jag väljer att kastrera honom?

Med vänlig hälsning,
Nathalie

Kommentarer

  • Hej Nathalie,

    Kirurgiskt kastrerad hanhund

    Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid utställning, prov eller tävling. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. För deltagande vid utställning och exteriörbeskrivning krävs att det genom intyg (utfärdat före kastrationen men efter 6 månaders ålder), i enlighet med vad som anges i inledningen till de allmänna reglerna, kan styrkas att hunden haft två normalt utvecklade och normalt belägna testiklar före operationen.

    Observera att möjligheten att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning) för kastrerad hanhund upphör 2017-01-01.

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.