Delägarskap tik

Om jag, som kennel, samäger min tik med en dansk kennel, tar en kull valpar, i Sverige, få dem registrerade med mitt kennelnamn? Tiken är SKK-registrerad.
Kan den danska kenneln, registrera en kull efter samma tik, med sitt kennelnamn? Eller är det bättre att, när det är aktuellt, leasa tiken, till den danska kenneln?

Kommentarer

  • Hej Åsa!

    Om ni deläger tiken har ni båda avelsrätt på tiken och är båda behöriga att skriva under en registreringsansökan. Din kull som du tar på tiken i Sverige registreras här och den kullen din danska delägare tar registreras på tiken i Danmark. Sedan känner jag inte till de danska reglerna om tiken är svenskregistrerad men de känner förmodligen din delägare till.
    Din delägare registrerar kullen i sitt kennelnamn, precis som du registrerar din kull i ditt kennelnamn. Ni äger och ansvarar för varsin kull.
    Att leasa tiken är inte aktuellt när ni båda äger tiken - det görs när den ena äger tiken och lånar ut densamma till den andra parten.
    Agneta Juridiska
  • En undran Kan hon i Sverige sälja valparna åt den danska ägaren om de är födda i Danmark? Eftersom de båda äger tiken.
  • Hej Anna!

    Nej, en uppfödare kan inte sälja en annan uppfödares valpar, det är att agera återförsäljare. Det kan endast ske under speciella omständigheter och förutsätter att man begär dispens hos SKK.
    Agneta Juridiska

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.