Hur lyckades vi skapa ett ekonomiskt värde för hundar i Sverige?

Hej!
En lite annorlunda fråga kanske. Jag har sett flera dokumentärer om hundars tillstånd i olika länder, såsom USA, Grekland, Costa Rica och Brasilien. En sak dessa länder har gemensamt är att många många hundar inte har något ekonomiskt värde. Massor av hundar överges. Har de tur så hamnar de på något slags adoptionscentrum där dess nya ägare kan få en hund för en minimal summa.

I Costa Rica finns till exempel 2 miljoner (!) hundar utan ägare.

Min fråga är varför det skiljer sig så mycket från Sverige? Varför kostar en hund 15 000+ kr i Sverige och 1 krona i USA? Hur lyckades vi skapa ett ekonomiskt värde för hundar? Har vi skjutit av de vildhundar som kanske en gång fanns även här?

Min andra fråga hur vi i Sverige lyckats skapa så "rena" hundraser? Klart att det finns blandraser, men inte alls så uppblandat eller okänt som i många andra länder.

Kommentarer

  • Hej Peter!

    Sverige har lång tradition att omhänderta våra hundar på bästa sätt. Svenska Kennelklubben har registrerat rashundar sedan vi stiftades 1889.

    Jag har inget belägg för att det var många vildhundar som sprang omkring på våra gator men en och annan lösspringande hund har säkert funnits för länge sedan.
    Sverige har också en djurskyddslag som värnar om djuren, vilken vi stödjer.

    Priset kan säkert variera, men när det gäller registrerade rashundar så håller de samma priser som i Sverige. Värdet på våra hundar beror kanske på traditionen att ha hund utefter deras ändamål. Likaså som tjänstehundar och numera sociala tjänstehundar.

    Hunden har i Sverige gått från husdjur och sällskapsdjur till att numera vara en familjemedlem. En familjemedlem värnar man om och det tycker Svenska Kennelklubben är positivt för både hunden och samhället.

    Hoppas det svarar på dina funderingar!

    Bästa hälsningar,
    Hans Rosenberg, Presstalesperson
    Stephanie Medlemsservice

Ditt förnamn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.