Energiförbrukning

Jag har ett spabad av modellen Earl och jag har några funderingar över energiförbrukningen:

  • Hur mycket kilowattimmar i månaden skulle ni säga att det drar att ha igång den över vintermånaderna. Om man har den inställd på 38-40 grader?
  • Jag har tidigare hört att det drar mer att värma upp ett spabad än att hålla det uppvärmt. Borde det inte dra mer att ha det inställt på Helg och energiläge då? Eller hur ser skillnaden ut i de olika lägena när det kommer till förbrukning?
  •  När man sänker temperaturen så står det på displayen att spabadet kyler till temperaturen. Innebär detta att det lägger energi på att kyla eller innebär det helt enkelt bara att det slutar värma?
Tack på förhand.
Mvh Johan

Johan

Kommentarer

  • Hej Johan,

    RISE har testat ett Denver vid +7 grader och den drog då 5,36 kWh/dygn i standby läge. Vid 30 min bad drog den 7,59 kWh/dygn. Mer info om testet finns på vår hemsida.
    Spabadet har ingen kylanläggning utan den slutar att värma tills den kommer till inställd temperatur vid sänkning.
    Annelie
  • Hej!
    Har ett Earl spabad. Tänker sätta det i ett sparläge nu och över vintern
    Ställt in på Superenergi läge o temp på 15
    Temperaturen ökar hela tiden, är nu på 22,5 trots att jag ställtden på 15
    Har tömt poolen o fyllt på nytt vatten, och efter det ställt in den på superenergi
    Varför ökar temperaturen?
    Behöver jag göra något ytterligare med poolen under vintern då jag inte tänker bada?
    Ska jag kolla ph o klor halt hela tiden o byta filter om den visar det?

    Tacksam för svar!
    Med vänlig hälsning,

    Anita
  • Hej Anita,

    Du behöver troligen sänka filtrationstiden om temperaturen stiger över inställda grader. På sidan 15 i manualen finns mer information.
    Det är viktigt att kontrollera alla vattenvärden även om man inte använder badet.
    Annelie
  • Hej
    Har en Denver och sänkt temperaturen med "piltangeterna" till 15grader C inför vintermånaderna. Finns det annat som bör ställas in gällande temperaturregleringen? Jag vill inte tömma vattnet vintertid, dock följer jag reningsrutinerna.
    Går det att sänka temperaturen ytterligare, ex vis till 10 grader C?
    Mvh
    Lennart
    13 dec
    Lennart
  • Hej Lennart
    Klicka på nedan länk, där vi beskriver vad man själv kan göra om man vill att spabadet ska förbruka mindre energi
    https://svenskabad.se/wp-content/uploads/2022/10/Sa%CC%8A-sparar-du-energi.pdf

    Anna
  • Hej!
    Mitt spa bad Earl är nedstängt. Ställt in det på superenergi läge
    Håller ca 19grader
    Rensar filter o kollar värdena i vattnet varje vecka.
    Ska jag göra något mer eller sköter den sig automatiskt nu?

    Anita
    Anita Axelsson
  • Hej
    Fortsätt och mät värdena på vattnet och rengör filter
    Idealiska vattenvärden finns i denna guide
    https://www.svenskapoolspa.se/wp-content/uploads/2021/04/Manual-Skotselrad-Spabad.pdf

    Anna