Dyra elpriser

Hej!
Kan man ha timer på spa-badet så att det är avstängt på dagen och igång på natten såret är något billigare elpris?
Linda

Kommentarer

  • Hej Linda,

    Om man har Gecko system i sitt spabad kan man i energisparläge ställa in start- och stopptid när man vill att spabadet ska vara i ekonomiläge och inte värma.
    Länk: Så sparar du energi!
    Annelie
  • Hur många drar ett spa på en månad
    Göran
  • Hej Göran,

    RISE har testat vårt spabad Denver och resultatet blev att det drog 5,36 kWh per dygn om man inte badar. Yttre omständigheter påverkar naturligtvis resultatet. Länk: Energimätning spabad Denver
    Annelie
  • Hejsan!
    Vi har ett spabad som vi är jättenöjda med. Jag försöker förstå vad skillnaden är mellan Energiläget och Superenergi i Geckosystemet. Vill ni förklara för mig?
    Vidare har jag ställt in badet enligt guiden "Så spar du energi!" ovan och då gjorde jag så här:
    1. Superenergi
    2. Ekon 1
               Dag = Varje dag
               Start = 2:00
               Stopp = 23:30
    3. Filt. 1
               Dag = Varje dag
               Start = 2:00
               Drifttid = 1.0h
    Har jag förstått rätt då? Det jag vill är att köra badets pumpar och värme på natten då elpriset är lågt. Jag vill gärna bada i vinter och inte stänga ner badet.

    Niklas
  • Hej Niklas,

    Det är ingen större skillnad på Superenergi och Energiläge och ställer man in start- och stopptid så kan man använda vilket som.
    Inställningarna är rätt men tiden är för kort. Man bör ha 4 timmar för värme och filtrering för att hålla badtemperatur och rent vatten.
    Annelie