Problem med minutförseningar

Av den bifogade skärmdumpen framgår det att tåget som skulle avgå från Roslags Näsby 9:47 är två minuter försenat och det som skulle avgå 10:00 är en minut sent. Den ovane kan dock få för sig att det går ett tåg 9:47, ett 9:49, ett 10:00 och ett 10:01. Om en ny tid visas borde väl den som inte gäller tas bort?

Ett annat bekymmer är att tidtabellen för ett tåg inte är helt linjär verklighet. Det tar inte alltid jämna minuter för tåg att röra sig mellan två stationer (jag är själv trafikplanerare för den linje som exemplet visar). Det betyder att ett tåg kan rapportera in sig som tillfälligt en eller i undantagsfall två minuter försenat trots att körtiden en liten stund senare är så väl tilltagen att tåget åter kommer in i rätt tid. Gör man inte så, utan låter tåget stå och vänta in att sekundvisaren når toppen vid varje station, blir restiden för hela linjesträckan 5 - 10 minuter längre.

Av detta skäl bör förseningar på under tre minuter inte redovisas allas eftersom de kan lura resenärerna att de inte behöver vara på stationen för (som ovan) 10:01. I själva verket gick tåget kanske 10:00.

Tåg kan även köra in förseningar. Detta kan också lura resenärer längs en lång linje. Är tåget 5 minuter sent vid Lindholmen, är det kanske bara 2 minuter sent i Roslags Näsby. Problemet är att den som tar reda på när tåget skall gå kanske gör det när tåget befinner sig i Frösunda. Han eller hon vill kanske klä sig först och därefter gå till stationen. Utgår man då från den uppskattade tiden 25 minuter innan tåget kommer till ens egen station, missar man nog förbindelsen. Det bör därför TYDLIGT anges att tiden bara är en uppskattning och att tidsuppgiften kan förändras både framåt och bakåt.

Bifogad fil:

Lars-Henrik Larsson

Kommentarer

  • Hej,

    tack för utförlig rapport.

    Avgångarna 9.47 och 10.00 borde inte ha visats här alls, ska ta reda på vad det beror på och åtgärda det.

    Jag har valt att just nu alltid presentera all data som finns, tider uppdateras även automatiskt i de fall de förändras vilket gör att appen alltid visar aktuellt läge vid det tillfälle man tittar på tiderna. Det är sen upp till resenären att bilda sig en uppfattning om man tror att en försening kommer bestå eller om den möjligtvis körs in.

    Detta kan möjligtvis komma att förändras framöver när jag kan se realtid i hela systemet och själv göra en analys och ett regelverk i stil med vad du föreslår. Idag ger SL inte möjlighet att se helhetsbilden vilket gör att jag valt att inte göra anpassningar eller hantering av det här slaget utan presenterar endast den data SL tillhandahåller.

    Tanken med färgerna grönt och rött var just att förtydliga de tider som är realtid och kan förändras då de skiljer sig från tidtabellstid i svart. Tar gärna emot idéer och tankar på hur det kan förtydligas ytterligare.

    Tack!

    Johan Berg Nilsson
  • Tittar man efter noga så är de svarta varianterna någonstans tidtabell som dom tycks gälla från en intilliggande Buss hållplats (tillägget "station" i namnet). Man kan dock undra hur den varianten kom dit.

    Lars-Henrik Larsson
  • De svarta tiderna använder sig av de nationella hållplatsnamnen, de syftar på samma hållplats /station. Det är bara namnen som skiljer sig i det nationella hållplatsregistret från SLs namn. Varför det skiljer sig kan jag ej svara på, jag tycker också att det borde vara samma.

    Tack!

    Johan Berg Nilsson