Farlig chafför

Idag åkte jag med en busschafför som flera gånger bröt trafikregler under min resa från Vällingby till Kista. Han körde på fel sida om riktmärken (bland annat i en korsning nära spånga centrum) samt överskred hastighetsbegränsningen flwr gånger än jag räknade. Vid ett tillfälle utgjorde hans farliga körande en faktisk fysisk fara, då han med en kraftig inbromsning (i en rondell som han kört alldeles för fort in i) lyckades välta en barnvagn med barn i, och sedan fortsatte att ryckigt köra vidare, trots att en förtvivlad mamma och flera andra passagerare ropade till honom att stanna. Det var ingen annan trafik i omlopp i rondellen vid det tillfället, och han skulle därmed inte utgöra större fara stillastående i en halv minut. Vad kan ni göra för att han inte ska vålla allvarlig skada mot era traffikanter?

Edit: Redigerat för att ta bort delar som kan identifiera en eller flera personer. /JN

Magnus Zachariassen

Kommentarer

  • Hej Magnus,

    tack för ditt meddelande. Det låter inget vidare. Jag har skickat det vidare till SL för uppföljning.

    Appen visar endast tider som SL och andra levererar, jag kör alltså ej någon trafik själv.

    Jag redigerade ditt meddelande så att en eller flera personer ej kan identifieras.

    Johan Berg Nilsson
  • Följande ärendenummer hos SL: 1999519

    Johan Berg Nilsson
  • Svar från SLs kundtjänst:

    Det var inte bra alls att chauffören körde på detta sätt. Jag kommer att skicka detta vidare så att Arriva får prata med chauffören om att detta inte är tillåtet att göra. Detta kommer även att skickas till huvudkontoret så att dom får reda på detta också.

    Johan Berg Nilsson