Vad händer fram till 2027?

Hemma har jag redan fastighetsnära insamling men inte här i sommarstugan, varför är det olika?
Alf

Kommentarer

  • Varje kommun bestämmer själv när separat insamling av matavfall och fastighetsnära insamling av förpackningar ska ske.

    Kommunfullmäktige i Flen, Katrineholm och Vingåker har beslutat hur fastighetsnära insamling ska införas. Fyrfacksinsamling för småhus (villor, radhus, kedjehus, fritidshus) är beslutat under hösten 2023.

    Det innebär att senast 2027 får du som småhusägare två fyrfackskärl för att sortera ditt förpackningsavfall hemma. Då kan du sortera papper, plast, metallförpackningar, färgat och ofärgat glas och returpapper, utöver det mat- och restavfall som redan i dag samlas in. Vi kommer även möjliggöra hämtning av småelektronik, lampor och batterier hemma hos dig.

    Therese