Hur kommer fördelningen av de olika facken se ut i tunnorna?

Jag har hört att ett kärl ska tömmas oftare än det andra. Hur kommer fördelningen se ut?
Karin

Kommentarer

  • Troligtvis kommer det vara följande uppdelning:

    14-dagarsintervall:
    Matavfall (lagkrav att det ska tömmas var 14:e dag), 130 liter behållarvolym
    Pappersförpackningar, 200 liter
    Tidningar (returpapper), 20 liter
    Färgat glas, 20 liter

    Månadintervall:
    Plastförpackningar, 165 liter
    Restavfall, 165 liter
    Ofärgat glas, 20 liter
    Metallförpackningar, 20 liter

    Småelektronik, batterier och ljuskällor töms vid behov.
    Uträkningen är dimensionerad efter Avfall Sveriges dimensioneringsguide som släpptes i november 2023 och är baserad på mätningar som utförts nationellt, samt interna plockanalyser.
    Therese