Vi kommer inte ha plats på tomten för två kärl.

Detta kommer i de flesta fall att kräva någon form av omplanering/ombyggnad av tomt/garageuppfart/plattgångar/staket/murar etc. Detta medför kostnader för oss fastighetsägare.

Den nuvarande tunnan får precis plats i det gamla sopskåpet, där den står dold och skyddad. Ser inte heller var jag skulle kunna göra plats för dessa två stora sopsorteringskärl. Gillar heller inte tanken på att ha två stora soptunnor i anslutning till ingången.

Anders

Kommentarer

  • Det är en vanlig reaktion i de kommuner som redan infört detta system, men det har löst sig i de kommuner som redan infört systemet med två kärl.

    Vi kommer arbeta med lösningsorienterad information innan införandet, där vi har många erfarenheter från kommuner som redan infört flerfackskärl.

    För att uppfylla det lagkrav som träder i kraft from 1 januari 2027 finns det inget system som innefattar mindre än två kärl, däremot finns det fler system som innebär fler än två kärl. Systemet som vi kommer införa är det system som fått högst kundnöjdhet av de system som finns på marknaden, vilket vi tycker är jättebra.
    Therese
  • Många jag pratat med anser precis som jag att det inte kommer att vara speciellt snyggt att ha dessa två stora soptunnor i anslutning till ingången/garageuppfarten.

    Anders
  • För att lösa lagkraven finns det tyvärr inget system som klassas som ”snygg” i sammanhanget. Det kommer att vara en vanlig syn i hela Sverige och i övriga EU.
    Therese
  • Kommer sommarstugor att omfattas av de "nya" kärlen eller blir det mindre modeller anpassade till sommarstugor som har sommarhämtning?
    Thomas
  • Alla småhus, det vill säga både permanentboenden och fritidshus kommer ha samma typ av kärl.

    Varje avfallskärl är cirka 77 cm bred, 107 cm hög och 85 cm djup. Totala bredden för avfallskärlen är 154 cm.
    Varje avfallskärl rymmer 370 liter.

    För att kärlen ska få plats bredvid varandra behöver uppställningsplatsen vara:
    Bredd: 180 cm
    Höjd: 110 cm (höjd med lock öppet är 180 cm)
    Djup: 100 cm

    Therese