Kommer det även i fortsättningen att vara krav på att dra fram sopsorteringskärlen till tomtgränsen?

Kan sopkärlen hämtas av tömningspersonalen strax innanför tomtgränsen?
Kent

Kommentarer

  • Ja, det kommer fortsatt att vara krav enligt renhållningsordningen.

    Arbetsmiljöverket kräver det nationellt då chaufförerna av sopbilarna är en yrkeskategori som tyvärr drabbas hårt av förslitningsskador i förtid. De nya större kärlen kommer dessutom vara dubbelt så många till antalet, då varje villa kommer att ha två kärl/fastighet, vilket gör att chaufförerna får hantera ännu mer kärl.

    Däremot är det tömning av ett kärl var 14 dag och det andra kärlet en gång i månaden. Det innebär att fastighetsägaren själv kan ställa undan det kärl som inte ska tömmas och endast ha ett kärl framme vid tomtgräns.
    Therese