Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

När det blir fel i systemet och nyckelbrickan till porten inte längre fungerar?

Jag har länge funderat på vad som händer när systemet med Aptus nyckelbrickor till portarna inte fungerar pga av elfel, datahaveri eller whatever.
Härom dagen visade sig just det hända i Väsby där en stor mängd boende blev utelåsta för att deras brickor inte längre fungerade!
Sedan detta system i portarna infördes fungerar ju inte dörrnyckeln längre i portlåset.
Fungerar det på samma sätt i Sollentunahems alla områden - att om något centralt går fel så blir vi utelåsta?
Det är givetvis inte en fråga om OM detta kommer att hända utan NÄR det kommer att ske - så jag vill veta vad som händer då..
Hur ska vi boende kunna ta oss in i våra portar när systemet ligger nere och våra lägenhetsnycklar inte längre passar i porten som tidigare??
Christina Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Christina, tack för din fråga.

    Vi har varit i kontakt med Väsbyhem om det som hände hos dem, för att undvika att detta händer hos oss. I Väsbyhems fall var det den mänskliga faktorn som låg bakom problemet och de löste det via backup samt att alla portar ställdes upp av personalen. Det var de boendes nycklar som upphörde att fungera, och allt var löst på några timmar.

    Väsbyhem har inte samma system som vi. Sollentunahem har också strikt begränsat vilka befattningshavare som får hantera systemen.

    Om vårt låssystem skulle få ett haveri, till exempel på grund av åsknedslag eller strömavbrott, har vi batterier som kopplas på - dessutom ställs då alla våra portar i öppet läge. Dock kommer vi vid strömavbrott inte att öppna dörrar till källare eller andra utrymmen, av säkerhetsskäl för de boende.

    Ett liknande problem med att inte hyresgästen kommer in kan även hända vid skadegörelse av cylinder eller låskista och då hjälper inte heller en fysisk nyckel.

    Med vänlig hälsning
    Sollentunahem
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.