XLSX format filer

Jag är mycket intresserad av den nya 30-årsserien för temperaturer.
Jag betalade en gång (i fattigt läge) omkring 2000 kr , för att kunna läsa excelfiler.
Jag vill inte behöva göra om det. Heller inte uppgradera mitt OS (Win XP pro), som jag använt sedan ca 2005. Har en 7-skiva som också kostade omkring 2000 kr, men det hjälper ju inte det heller.

Kan ni endera översätta 1991-2020 tabellen (för temperaturer i Sverige) och maila mig denna, eller förse mig med ett gratisverktyg för detta räliga format ?

MVH Pontus Eriksson, Landskrona
EPOST:
jpontuseriksson@gmail.com
(John) Pontus Eriksson