Webben - visst hade det väl varit fint om Österlen fick heta det och inte österlen?

Kommentarer

  • Hej Jan-Erik,

    Tack för din uppmärksamhet! Det ska vi se till att rätta upp.

    Hälsningar
    Susanne Kundtjänst
  • Hej,

    Jag är född och uppvuxen på Österlen. På 50-talet motsvarade Österlen ungefär Ingelstads och Järrestads härad. Sedan har det utökats och nu anses även Albo härad ingå i begreppet Österlen.

    Dessa tre gamla härader utgör approximativt Österlen. Det finns ingen exakt definition.

    Men, de norra delarna av det område som SMHI benämner Österlen ligger långt utanför och betraktas inte som Österlen av de som bott på Österlen under mycket lång tid.

    Den områdesindelning för Österlen som ni på SMHI gjort det är ungefär som att jag skulle rita en karta och drog gränsen så att Norrköping hamnade i Småland.
  • Än mer värdefullt hade en korrekt användning av begreppet Österlen varit. Det har aldrig haft betydelsen "östra Skåne" utan är mindre än hälften så stort.

    Det gynnar ingen utan är bara förvirrande om begreppet används unikt felaktigt.
    Lars Pettersson
  • Hej igen,

    Vi har nu ändrat texten så att Österlen stavas med stor Ö.

    Varningsområdena kommer att förändras när vi går över till konsekvensbaserade varningar inom kort.

    Hälsningar
    Susanne Kundtjänst