Vulkanutbrottet på Tonga syntes på svenska mätningar?

Hej! Jag såg att brittiska Met Office noterade förändringar i lufttyckskurvorna drygt 15h efter vulkanutbrottet på Tonga. Länk: https://twitter.com/metoffice/status/1482493376201117697?s=21

Jag noterade samma blipp i kurvan vid samma tidpunkt i Falsterbo (kl 19-20). Vg se bild. Är detta tryckvågen från Tonga som nådde Skåne helt enkelt? Ni kanske har mer detaljerad data att titta på?

Victor

Kommentarer

  • Hej.
    Ja, det kan nog vara lufttrycksvågen från vilkanutbrottet som syns i kurvan från Falsterbo. En kollega jobbar på ett blogginlägg om detta som kommer publiceras på vår hemsida idag eller imorgon.
    Thomas Klimatolog