Vitt skum?? i långa sjåk mitt i Gullmarsfjorden.

Igår morse såg vi ett vitt långt sjåk på vattnet. Vi bor granne till fjorden i Hällebäck, Uddevalla. Vi kollade närmare idag och då hade skummet skjölts upp på stranden; då vi kände på det verkade det vara något kladdigt.....
Nåt man borde vara orolig över?
Anne-Marie och Torsten
Hällebäck 540

Kommentarer

  • Hej Anne-Marie och Torsten,

    Jag tog er fråga vidare till våra oceanografer som svarar såhär:

    Skum är inte ovanligt i havet, ofta bildas det vid lite hårdare vind och brytande vågor.
    Jag hittade en kort artikel på nätet som kan förklara varför skum uppstår och vad som ligger bakom lite beroende på färgen på skummet:
    https://fof.se/tidning/2018/2/artikel/kolla-om-skummet-ar-gult-eller-vitt

    Vänliga hälsningar,