Vitt skilda prognoser, SMHI jämfört med andra vädersajter?

Ibland när jämför SMHI med Klart.se, så är det så stor skillnad så man undrar om det gäller samma land! Hur är det möjligt?

Kommentarer

  • Hej Berit!

    Ortsprognoserna kommer en databas som hanterar ett antal olika prognosmodeller. Olika institut kan välja in olika varianter av modellkörningar, därför kan de skilja sig en hel del då små skillnader i behandling av modelldata kan ge stora skillnader i den slutliga prognosen.

    Här kan du läsa mer om hur SMHI gör en prognos.