Visingsö

Jag bor på norra Visingsö.
Är det vanligt med mycket nederbörd och blåst här jmf med övriga södra Sverige.
Får en känsla av att nederbördsfroner med blåst har en slags passage här med sydvästliga vindar.
Nån gång även fastlåst väderläge med nordostvindar och kyla ( vintertid) Detta fruktar jag.

mvh

Gunnar Petersson

Kommentarer

  • Hej Gunnar
    Här finns kartor för det uppskattade årsnederbördsmedelvärdet 1961-1990, vilket är den nuvarande normalperioden. Den pekar på att det snarare är mindre nederbörd över Vättern än i omgivningen:

    https://www.smhi.se/data/meteorologi/nederbord/normal-uppskattad-arsnederbord-medelvarde-1961-1990-1.6934

    Men visst är det så att frontsystemet ofta kommer västerifrån över södra Sverige och inre Halland får ta första stöten. Där regnar det mest i Sverige förutom visa platser i fjällen.

    Visingsö har ju ett fritt läge i Vättern med vatten runtom. Det gör att ön är utsatt för väder och vind.

    Hoppas du blir nöjd med svaret!
    Magnus Klimatolog