Vintrar utan frost

Hej! Jag märkte att Utklippan inte har observerat en enda frosttemperatur sedan den 23:e februari 2019. Med det mycket milda vädret just nu är det alltså mycket sannolikt att Utklippan om en vecka kommer ha gått ett helt år utan en enda observerad frosttemperatur. Har vi tur klarar de sig ända till mars, och då får vi en hel kalendervinter utan frost. Klarar sig Utklippan utan någon frost i mars och april så skulle det bli ett helt vinterhalvår utan frost.

Min fråga är ifall något av detta någonsin har hänt förut hos någon station i Sverige? 365 frostfria dagar i rad, en kalendarisk vinter utan frost, eller ett helt vinterhalvår utan frost?

Kommentarer

  • Hej Loke

    Tack för intressant fråga.

    Jag har sökt igenom SMHIs väderdatabas och sammanställt vinterns lägsta mintemperatur för alla stationer och alla vintrar i databasen. Den allra högsta mintempen utav dessa värden är från vintern 1994/1995 då Hoburg hade som kallast -3.3°C.

    Hittills denna vintern 2019/2020 har som du skriver Utklippan inte haft några minusgrader, som kallast +0.3 grader den 3 december 2019. Utklippan är den enda av våra stationer utan minusgrader.

    Den som lever får se om temperaturen på Utklippan fortsätter med bara plusgrader resten av säsongen.

    Hälsningar

    Lennart Wern
  • Hej!
    Vi undrar vad det var för väder 29 november 2019 i Borås. Har det varit is eller frost den veckan?? Tack!
  • Hej!

    Härifrån kan alla data laddas hem helt fritt:

    https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer/#param=airTemperatureMinAndMaxOnceEveryDay,stations=all,stationid=72450

    Dygnets minimitemperatur låg i Borås under noll grader samtliga dygn 29 november - 3 december 2019.