Vindriktningsdata Malmö/Lund

Önskar veta om förhärskande vindriktning i Malmö eller Lund (bor mitt emellan dessa orter) har skiftat det senaste åren jämfört med en längre period bakåt i tiden (max 30 år). Känns som om det blåst mycket mer från öster än tvärtom de senaste åren!

Kommentarer

  • Hej! Du kan undersöka detta genom att ladda ner data från https://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/?parameter=2 uppe till vänster är vindriktning och vindhastighet vald som parameter. Zooma i kartan till du ser våra stationer kring Lund/Malmö som gröna prickar. Klicka på en av dem och ladda ner Historiska granskade data. Du får då både riktning (0-360) och hastighet (m/s).

    Med vänlig hälsning,