Vindobservationer

Vindmätning.
Hej. Jag undrar vad som hänt med vindmätningen vid stationen vid Film. Det saknas så ofta uppgift på senare tid. Är det fel på apparaturen eller vad har hänt. Jag bor i Lövstabruk och Film är den närmaste observationsplatsen för mig att läsa av.

Vänliga hälsningar
Ann Mari Andersson

Kommentarer

  • Hej!

    Det låter mystiskt. När jag kollar vår databas så är den helt komplett med timvärden för vind i Films kyrkby, under hela året saknas faktiskt inte ett enda värde. Aktuella vinddata finns även på vår hemsida:

    https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/observationer#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,tab=all,stationid=107140,type=weather

    Ibland är det vindstilla, och då får man ingen vindriktning. Är det möjligen det som du tänker på?
  • Tack för svar!
    När jag tittar i tabellen för vind saknas vindriktning från kl 19 i går kväll till kl 13 idag den 20/10. I senaste observationer står nu vindstyrka, men inte vindriktning. Känns inte troligt att min dator "filtrerar bort" något. Det här var spännande!
    Hej igen/ Ann Mari
  • Vid de tillfällen då vindriktning saknas beror det på att medelvindhastigheten varit 0.0 m/s, och då existerar ingen vindriktning. Klockan 13 idag var medelvindhastigheten 0.6 m/s, och då ges vindriktning. Sedan klockan 14 är medelvindhastigheten åter 0.0 m/s, och då saknas riktning.
  • Tack för svar. Då har jag lärt mig något nytt igen!
    Hälsning från en trogen "avläsare", som minst en gång om dagen kollar läget.
    Jag bor sedan två år tillbaka i Lövstabruk, tidigare 30 i Öregrund/Gräsö och då var det Örskär som gällde. Det var lite mer "dramatiskt" där! / Ann Mari