Vindhastighet 1922-98-27

Kan jag få veta hur mycket det blåste 1922-08-27 på Väderöarna i Bohuslän eller alt ngn plats i närheten? Ska skriva en artikel om fyrfolk som, enligt vad jag hört, med livet som instats tog sig in i land för att rösta i folkomröstningen om rusdrycksförbud den dagen. Två personer seglade in till Fjällbacka. När de kom hem, framkom att en ändrat sig under resan så en röstade ja och en röstade nej... onödig resa alltså
Anita Dalengren

Kommentarer

  • Jag måste tyvärr desavouera dig.
    Inget tyder på några extrema vindar den dagen. De enda stationer som rapporterade storm den månaden var några stationer i södra Östersjön och det var den 10 och 24 augusti.
    Den 27 augusti hade föregåtts av ett lågtryck som rörde sig upp utanför Norges kust. Den 27 var det frisk sydvästlig vind i Strömstad och i Göteborg än lugnare förhållanden.
    Sverker Klimatolog
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.