Vindens riktning

Hej. I samband med att ni uppdaterat den mobila väderappen så noterade jag att ni gått över till att uttrycka vindens riktning till det håll som det blåser. Jag tycker det skapar förvirring och risk för missförstånd då det förhärskande sättet att uttrycka vindens riktning är från det håll/väderstreck som vinden kommer ifrån. Jämför nordlig vind, dvs vinden kommer från norr. Det fick mig att reagera även när jag ser på observationerna här på smhi.se där vinden uttrycks "Vind: riktning nordväst" (exempel nu kl 19 idag på norrlandskusten). Vinden är korrekt nordvästlig, dvs det blåser från nordväst, men som det uttrycks kan det missförstås. Föreslår att ni skapar en enhetlighet baserat på hur vindens riktning skall anges. Allt för att undvika missförstånd och förvirring.
Hälsningar
Johan

Kommentarer

  • Hej!

    Vindriktningen avser alltid det håll varifrån vinden kommer, och en vindpil har spetsen riktad åt det håll som det blåser mot. Vid sydlig vind pekar vindpilen norrut, osv. Det är förstås olyckligt om denna praxis inte skulle efterlevas i något sammanhang, men jag tror väl inte att sådana avvikelser finns i SMHI:s rapporter eller prognoser?

  • Hej, kollade just vindriktning för Karlskrona för kommande tisdag. I kolumnen för Vind, finns en cirkel i vilken finns siffran 4. Den är väl vindstyrkan (medelvind). Till höger om cirkeln finns siffran 9 inom parantes (vind i byar gissar jag) och ett S, som jag tolkar att vinden är sydlig. MEN cirkeln har en liten pil, utbuktning, rakt upp, mot norr. Jag tycker det är förvirrande med cirkeln, om den nu anger vinden åt det håll den blåser. Jag vill ju veta om vinden är sydlig eller nordlig i traditionell mening (nordlig vind = kall, sydlig vind = varm) och så får jag två besked - olika men ändå med samma svar, eller missförstår jag något? Om jag kollar vädret på mobilen, men inte på tiodagarsprognosen, så finns ingen bokstavsangivelse för vindriktningen, bara cirkeln med sin pil. Måste det vara så här?
    Med vänlig hälsning Styrbjörn

  • Hej!

    Det stämmer att pilen visar åt det håll vinden blåser och bokstaven efter byvinden visar vindriktningen i traditionell bemärkelse, dvs vilket håll vinden kommer ifrån.

    Vi jobbar alltid för att göra prognoserna så tydliga som möjligt, och att även kunna se bokstavsangivelsen på startsidan i appen är ett bra förslag! Jag skickar vidare dina synpunkter till våra utvecklare så får de kolla på det inför kommande lansering.

  • Hej igen, nu kan jag ju bara tala för mig själv. Men när jag söker väderinformation så räcker det med bokstavsangivelsen (dvs. varifrån kommer vinden) och vindstyrka. Cirkeln med pilen är bara förvillande. Efterfrågas verkligen den information som cirkeln förmedlar av den normale "app-användaren" - det tror inte jag. Två olika sätt att förmedla samma information verkar onödigt. Jag tycker att informationen ska göras så enkel som möjlig för att undvika missförstånd. Be någon i kommunikation/information kunnig person fundera på detta.
    Med vänlig hälsning Styrbjörn