Vind och vatten

Hej! Undrar hur och varför dessa formationer/ ”gator” bildas på sjön?

Tuula Matilainen

Kommentarer

  • Hej Tuula!

    Det där är ju något man ser ganska ofta, men jag har inte funderat på orsaken tidigare. Därför får du nu bara en kvalificerad gissning som svar.

    I stråket bildas inte lika mycket småvågor som vid sidan av stråket, och det ger en annorlunda reflektion av ljuset från himlen. Det är därför vi kan se stråket över huvud taget.

    Det skulle kunna bero på vindbyar som slår ned mot vattenytan i olika hastighet, men det kan också bero på att vattnet, just i stråket, har olika rörelseriktning jämfört med vattnet vid sidan av.

    Det vatten som rör sig mot vindriktningen har lättare att få småvågor på sig, och det vatten som rör sig med vindriktningen får en planare yta.

    Så min gissning är att stråket är en långsträckt vattenmassa som ”vällt upp” just vid ytan, och det beter sig olika mot omkringliggande vatten just i fråga om vågbildning.
    Ola GIS- och databasexpert