Vind i Finspång?

Hej SMHI!
Ett företag har planer på att bygga vindkraftverk i närheten av Högsjö, Klintaberget och Skybygget i Finspångs kommun.
Jag undrar, och vill gärna ha data på hur viden på dessa ställen sett ut?
Vad jag förstår så behövs runt 10m/s för vindkraft för att fungera med klimatvinst.
Har jag fel?
Också gärna information och data på hur vinden i Finspång som centralort ser ut.
Jag tänker att man bör istället satsa på mindre vindkraftverk på taken i centralorten.
Men vem är jag att tycka?
Jo, jag är styrelseledamot i Sveriges enda miljövänliga parti!

Love your work,
J. Randy Hansen