Vind

Hej! Jag undrar:1:  blåser det mer och oftare numera än tidigare? Jag tycker, att det nästan jämt blåser starka vindar, och jag minns inte, att det var så förr, "på den gamla goda tiden". Jag är 73 år.
2: nästan varenda dag börjar med en klar och fin himmel, men runt kl. 12 kommer alla moln, som sen skymmer solen mer eller mindre resten av dagen, tills det blir kväll, då det ofta klarnar igen. Jag förstår fenomenet, men jag tycker inte, att det var så förr heller. Då kunde det vara många molnfria dagar i sträck.
Minns jag fel, eller? Med vänlig hälsning Gull-Britt Norling i Saltsjö-Boo

Kommentarer

  • Hej!

    Det är en vanlig uppfattning att det skulle blåsa mera nu än förr, men fakta visar att det inte gör det (snarare tvärtom!):

    https://www.smhi.se/nyhetsarkiv/blaser-det-mer-nu-an-forr-1.17140

    Redan på 60-talet minns jag att uppfattningen var vanlig: "såhär mycket blåste det aldrig förr". Men det gjorde det. Personligen tror jag det hela beror på att man som individ med åren blir mera känslig för kraftig blåst (liksom för kyla), och därför tycker att det blåser mer och mer för varje år som går.

    Nu på sommaren är det vanligt att vi har ganska klara morgnar, sedan växer stackmolnen upp under eftermiddagen men plattas ut eller försvinner i kvällningen, i takt med att solen sjunker lägre på himlen. Den somriga dygnsrytmen som vi har nu fanns även förr, och har knappast förändrats.