Vilket referencesystem för koordinater i sjöregister (SVAR 2012_2)

Hej,
Vid nedladdning av Sjöregister (pdf) finns utloppskoordinater för varje sjö. Det finns North och East koordinater. Men i vilket referenssystem är dessa angivna? RT90, SWEREF99 eller WGS84?

Tack för hjälpen,
Nicole Reid

Kommentarer

  • Hej Nicole,
    För SVAR 2012_2 användes RT90 som koordinatsystem.
    Vänliga hälsningar,
    Ola

    -errata (2021-02-13): Svaret ovan är fel. Med positionerna North och East i SVAR2012_2 avses koordinatsystemet Sweref99 TM. Det felaktiga svaret behålls för att vi ska få ett sammanhang till senare kommentarer.
    Vänliga hälsningar;
    Ola
    Ola GIS- och databasexpert
    (Uppdaterad )
  • Hej, jag kollade utloppskoordinaterna för några sjöar på Eniros kartor. Där kan man få uppgift om koordinaterna i olika system som t ex RT90 och SWEREF99 TM.  Koordinatuppgifterna från Sjöregistret SVAR 2012_2 stämmer väl överens med SWEREF99 TM i Eniro. I ett svar (20 okt 2020) på en förfrågan om vilket koordinatsystem som använts i  Sjöregistret SVAR 2012_2 angavs att RT90 använts i sjöregistret vilket alltså inte tycks stämma. Hur kommer detta sig?
  • Hej Björn!

    Jag konstaterar att det är Sweref99 TM som används för sjöars position i SVAR 2012_2, både i de GIS-skikt som kan laddas ned samt i de produkter som skapats med utgångspunkt från samma källa.

    Orsaken var att jag läste fel i databasbeskrivningen då jag besvarade frågan förra året. Äldre sjöar har fått sitt ID taget från sin utloppspunkt eller mittpunkt i RT90 och nytillkomna sjöar får sitt ID från sin utloppspunkt eller mittpunkt i Sweref99 TM. Båda koordinatsystemen används i SVAR för att bestämma ID baserat på utloppspunkt, men för att beskriva positionen med North och East är det Sweref99 TM som används.

    Jag lägger till en errata i förra svaret.

    Tack igen Björn,
    Ola

    Ola GIS- och databasexpert