Vilka temperaturdata har använts till kartan?

Hej!
Det finns mycket vackra temperaturkartor som SMHI genererat:

https://www.smhi.se/pd/klimat/time_period_maps/temp_anomaly/2021/ref_1991_2020/ttdk210118.png

Jag skulle gärna själv kunna generera kartor att använda i egna GIS-projekt. De data som finns som öppna data är de tillräckliga för att skapa liknande temperaturkartor där en temperaturuppgift finns över hela ytan (interpolerad/extrapolerad). Som exempel är temperaturunderlaget till kartan ovan baserat på samma temperaturdata som finns tillgängligt för nedladdning härifrån:

https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer#param=airtemperatureInstant,stations=all,stationid=140480

Kort och gott, är det möjligt att utifrån tillgängliga data komma fram till samma resultat som SMHIs kartor givet att man använder sig av samma metod? Eller har SMHI tillgång till ännu mera temperaturdata än det som finns tillgängligt för nedladdning som öppna data?

Med vänlig hälsning
Peter

Kommentarer

  • Hej!

    Jag har fått ta hjälp av en kollega som jobbat med kartorna att svara dig. Såhär skriver han:

    "Hej Peter!
    Tack för din fråga, kul att du intresserad av avvikelsekartorna!
    Först försök till svar på dina frågor:
    1. ”Kort och gott, är det möjligt att utifrån tillgängliga data komma fram till samma resultat som SMHIs kartor givet att man använder sig av samma metod?”
      Ja, det är fullt möjligt. Men till kartorna används tyvärr en ganska komplicerad metod för att beräkna dygnsnormaler från månadsnormaler.
      Det är förmodligen mer rationellt att beräkna dygnsnormaler på något annat sätt, se kommentarer nedan.
    1. ”Eller har SMHI tillgång till ännu mera temperaturdata än det som finns tillgängligt för nedladdning som öppna data?”
      Jodå, men avvikelsekartorna baseras bara på observationer som även finns tillgängliga som öppna data.
    Kommentarer, länkar och tips:
    Det enklaste bör vara att basera beräkningarna på öppna data för dygnsmedeltemperatur:
    https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer#param=airtemperatureMean24h,stations=all
    Och de månadsvis normalvärden för 1991-2020 finns här:
    https://www.smhi.se/data/meteorologi/dataserier-med-normalvarden-for-perioden-1991-2020-1.167775?l=null
    notera dock att dessa är helt nya och fortfarande preliminära.
    Det knepiga blir sedan att skapa dygnsvis normalvärden.
    Om det inte behöver överensstämma exakt med SMHI:s kartor är det nog klokt att t.ex. anta ett enklare linjärt samband mellan månadsnormalerna.
    Förslagsvis används månadsnormalen för den mittersta dagen i varje månad och sedan antas en linjär förändring till mitten av nästa månad.
    Med detta samband kan sedan ett normalvärde för varje dygn uppskattas.
    Denna metodik kommer dock att fungera mindre bra då normaltemperaturkurvan vänder (under sommar/vinter).
    Så det beror lite på vad detta ska användas till.
    Man kan förstås även beräkna dygnsnormalerna direkt från observationerna.
    Men det skulle sannolikt medföra andra, knepiga utmaningar (t.ex. data saknas, hackig normalkurva)."

    Sandra Klimatolog
  • Hej!
    Tack för svaret. Precis vad jag behövde veta. Ska prova generera lite kartor utifrån tillgängliga öppna data.

    Tack för hjälpen!
    Med vänlig hälsning
    Peter