Vetenskaplig definition av begreppet "extraordinära väderförhållanden"

Hej, ibland finns begreppet "extraordinära väderförhållanden" i texter men jag har inte hittat någon allmänt accepterad definition av vad det innebär rent objektivt eller vetenskapligt.

Ordinära väderförhållanden antar jag är det som vetenskapligt är normalt för årstiden och platsen. Vet inte vilken historisk evidence som ni använder.

Sedan gissar jag att mindre avvikelser finns i olika nyanser innan avvikelserna blir extra ordinära. Det är här jag inte hittar referenser.

Tacksam om ni kunde hjälpa mig.

Kommentarer

  • Hej Satish.

    Ofta används 5- och 95-percentilen för att definiera extrema väderförhållanden.

    MVH Erik
    Erik Klimatologi