Vem bestämmer om vädret är förtjusande när det blir +10 i mars månad??

Problem 1) Långdragen tjällossning på mindre vägar
Problem 2) För den som tycker det är underbart att åka skidor tycker inte att det är goda nyheter

När prognosen på TV presenteras den som om alla tycker om värme i februari, mars. . Så fort det +grader på gång på vintern oavsett månad så framställs det som att alla "älskar" + grader. Hoppas på mer måttfullhet

Kommentarer

  • Hej Leif!

    Tv har egna anställda meteorologer så du bör skicka din fråga till de ansvariga här:
    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=128450&a=...

  • Alledeles riktigt som Per-Erik säger, TV's meteorologer lägger ibland in subjektiva värderingar i sina prognoser. SMHI försöker att vara objektiv i de flesta fall.

  • Jag förstår att jag är en minoritet, som älskar åka skidor i Sverige. Som tur är så har jag en högplatå 18 km hemifrån i Sörskog 400-500 m.ö.h. Men jag kan lova Er att skogsnäringen är inte glad åt en utdragen tjällossning. De vill ha tjällossningen i april och inte som nu, när den kommer att hålla på 75% av mars och hela april. Jag får nog finna mig i formuleringen att det är underbart med +10 i mars även om jag inte håller med. Kunde man inte säga någon gång: i nästa vecka blir det varmt och skönt. Som tur är, så blir det minusgrader på nätterna, så våren inte kommer FÖR SNABBT! Men man kan väl inte begära detta. Är nöjd med att jag fått diskutera saken! Hälsningar

  • Hej Leif,
    Jag håller med dig och John om detta! Inte riktigt rätt forum att vara subjektiv.