Växthuseffekten

Hej!

Jag söker efter information som jag kan använda inom mitt skolarbete. Just nu gäller det klimat och väder inom Fysik 1. Därför undrar jag vilka framtida väderfenomen som kan ses som en direkt reflektion av växthuseffekten? På vilket sätt påverkas Sveriges klimat och väder respektive den övriga världen, jämfört med varandra?

Att variationer och extremer i framtiden kommer framgå är ett faktum. Men på vilka sätt kommer jordens stigande medeltemperaturen att visa sig på? Hur står sig den stigande marknivån i förhållande till vattenytan? Har landhöjningen påverkats av inlandsisen och dess plötsliga smältande?

När är klimaten i Sverige så pass varmt så att vi kan odla liknande frukter som i Italien och Frankrike? Kommer vi någonsin kunna odla vindruvor och oliver, eller kommer vår medeltemperatur förbli för låg? Efter hur lång tid kan Sverige nå detta stadium?

Tack på förhand, Emma

Kommentarer

  • Hej,
    Naturvårdsverket har i år kommit ut med en uppdaterad rapport om den pågående klimatförändringen. Den kan du ladda ner som en pdf via denna länk
    www.naturvardsverket.se/envarmarevarld

    I den finns en del svar på de frågor du stäler.
    Hälsningar