Vattenweb The coolast thing i ever saw.

 Allt om vatten samlas i ny VattenWeb
Nu finns”VattenWeb” på .se som tillgängliggör information om sötvatten och kustvatten i Sverige. Allt är fritt att använda och ladda ner för icke-kommersiellt bruk.

– Ett stort arbete pågår nu runt om i Sverige med att nå ”god ekologisk status” i Sveriges söt- och kustvatten – ett mål som 27 EU-länder beslutat nå till år 2015. SMHI bidrar till denna vattenförvaltning med att dels samla data om våra vattendrag, sjöar och kustvatten, dels genom att utveckla olika tjänster som ska underlätta miljöarbetet, förklarar Niclas Hjerdt.

SMHI VattenWeb är öppen för alla, men vänder sig kanske främst till miljö- och vattenansvariga på nationella, regionala och lokala myndigheter. Det är en karttjänst där en växande mängd parametrar kan laddas ner för ett valfritt område i Sverige. I dagsläget är landet indelat i 17.000 områden, men även denna siffra kommer att växa till 37.000.

– Portalen byggs ut successivt, och vi har börjat med information om vattenföring och vattenkvalitet i sjöar och vattendrag, samt information om anlagda våtmarker, säger Niclas.

This is the coolast thing i ever saw!
And now your making it cooler!
For a super obsessed fly fisher its nice to see the flows of the rivers i love so much some live photos or live feeds is i guess going to far:).It is also nice to know safe flow for wading in a river, many fishers die because they thought they could wade but get caught up or stumble and its Game over.
Attention should be given to the network of rivers sport fishing is permitted on.
Also, something of a measurement of how wide and deep the river is at the point of measurement as well would help.I can not wait to see the new features:)keep up the Awesome work.
                                        Richard Curran

Kommentarer

  • Hi Richard!
    Great to hear that you appreciate Vattenweb - we hope it reaches everyone who for different reasons takes an interest in the waters of Sweden!
    Niclas Hydrolog