Vad är relationen mellan RH2000 och referensytan på sjökortet?

I sjörapporten kl 16 anges Vänerns vattenstånd i för hållande till referensytan på sjökortet. På smhi.se anges vattenståndet i RH 2000. Vad är relationen? Alltså vad innebär +44,39 m på smhi.se för referensytan på sjökortet. Det är intressant för båtar tex höjden av Torsöbron för en båtmast.

Kommentarer

  • Hej!

    Svaret från oceanograf:

    Här finns informationen om hur man tolkar förhållandet mellan RH 2000 och referensytan på sjökortet.

    http://www.smhi.se/kunskapsbanken/hydrologi/van...

  • Tack, eftersom många undrar så skriv gärna en rad om relationen på vattenståndssidan så man ser det direkt. Man hittar det inte i Kunskapsbanken så lätt.

  • Hej Torbjörn, tack för ditt förslag. Jag för vidare det till de som är ansvariga för sidan.