Vattenföring i Hjälmaren

Hej! Jag försöker förstå hur vattenståndet I Hjälmaren hänger ihop med vattenföringen enligt data som presenteras på
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/hydrologi/fakta-om-hjalmaren-1.4776
Enligt tabell 1 är sjöns yta 463 km2 och avrinningen 200 mm/år. Detta motsvarar 92,3 km3/år vilket ger 2,9 m3/s.
Enligt tabell 2 ska emellertid medelvattenföringen vara 21 m3/s, vilket är 7 gånger mer än vad siffrorna i tabell 1 ger.
Min fråga är: Vad är felet (i mitt resonemang eller i tabelldata)?
Med vänliga hälsningar - Håkan Lanshammar

Kommentarer

  • Hej Håkan,

    Jag förstår din frustration och jag gick inledningsvis i samma fälla.

    200 mm per år innebär att 200 liter per kvadratmeter rinner av från det område som avses. Du har antagit att det är sjöns yta som avses i tabellen och räknat fram att det genomsnittliga flödet ut från sjön borde vara 2,9 kubikmeter per sekund. Du har räknat helt rätt, men använt fel områdesarea.

    Avrinningen i Tabell 1 avser hela Hjälmarens avrinningsområde, så den area eller yta du ska räkna på är istället 3806 kvadratkilometer. Då kommer du istället att få en uppskattad vattenföring på 24 kubikmeter per sekund, vilket är i samma storleksordning som medelvattenföringen på 21 kubikmeter per sekund.
    Anledningen till att de här siffrorna skiljer sig något, dvs 24 respektive 21, är att vattenbalansens parametrar (nederbörd, avdunstning och avrinning) är ganska grovt beräknade.

    Vänliga hälsningar,
    Ola

    Ola GIS- och databasexpert