Vattenflöde Norrström

Hej,

Jag önskar veta om jag kan hitta en jämförelse av de sista 3 åren om vilket vattenflöde som har uppmätts i punkt 7117 i Hydrologisk nuläge eller någon annanstans? Om jag trycker på "Visa Helt år" kommer bara sista månaden upp för valt år och nuläget?

Jag skulle även vilja vet hur vattenflödet beräknas då det anges i kbm/s istället för m/s?

Tack på förhand!
Mvh
Stina Hultdin

Kommentarer

  • Hej Stina!
    Om du tar ingången "Modelldata per område" i Vattenwebb. Klicka i kartan på aktuellt område eller skriv 7117 i sökrutan upp till höger. När du klickar i kartan öppnas en ruta med information om området och en knapp att ladda ned data.

    I den nedladdade filen finns modellberäknade data from 2004 tom idag. Dygnsvärdena finns i flikarna längst till höger i excelarket.

    Vattenflöde är en volym/tidsenhet och mäts i m3/s(kubikmeter per sekund) och anges inte i m/s. m/s är hastighet, för att få volym/tidsenhet måste du ha tvärsnittsarenan på vattendraget för att få ett flöde.
    Flödet Q[m3/s] =medelhastigheten i vattendraget [m/s] *vattendragets tvärsnittsarea [m2]

    Vänliga Hälsningar
    Maud
    Allmänhetens Hydrolog