Vattenbalanskartorna är intressanta och fina men kulörerna är svåra för färgblinda

Hej
Skulle det vara möjligt att koda/märka de olika fälten på nåt mer sätt eller i mer distinkta kulörer för personer (män) som har svårt med färgseende?

Kommentarer

  • Tack, Anders! Det är väl skillnaden mellan det röda och gröna som är svårt att urskilja, misstänker jag. Jag har själv svårt att se skillnaden mellan dessa så det måste vi absolut försöka förbättra.
    Niclas Hydrolog
  • Hej
    Det låter bra.
    Rött och grönt är normalt sett knepigt men i det här fallet var det faktiskt den gröna och den mörkare blå (Mycket över) som ser lika ut.

    Tack för snabbt svar!
    mvh

  • Hej Niclas!

    Tack för respons. Kollegan Anders skrev till er efter att vi talat om mina problem att tolka kartorna. Det är säker så att de flesta med defekt färgeseende har problem med det röda och det blåa. För mig ligger problemet med de gula-gröna-violetta nyanserna. På vattenbalanskartorna kan jag inte se skillnad på "Nära normalt "och "Mycket över normalt". Tack för att ni vill titta på det.

    /Axel

  • Hej!
    Vi kikar på detta och hittar förhoppningsvis en färgsättning som funkar bättre inom kort.
    Niclas Hydrolog