Vattenåga i atmosfären

Hej. Vi är några personer som undrar om ökad produktion av vattenånga påverkar temperaturen på jorden. Anledning är att vätgas kommer antagligen öka med vattenånga som "avgaser". Läste en artikel från er om gaser i atmosfären,  intressant.
Med vänlig hälsning BF.

Kommentarer

  • Hej, det finns goda skäl att tro att ökade utsläpp av vattenånga från vätgas användningen kommer att ha en begränsad effekt på temperaturen på jorden. Generellt så kontrolleras koncentrationen av vattenånga kontrolleras snarare av temperaturen i luften än tvärtom, till skillnad från till exempel koldioxid. Luft kan inte bära mer vattenånga än vad temperaturen och trycket tillåter, överflödigt vatten kommer att kondensera ut. Livstiden för vattenånga är dessutom också mycket kortare än för till exempel koldioxid.

    Vattenånga är en viktig växthusgas framförallt för att den finns i väldigt höga koncentrationer i atmosfären jämfört med andra växthusgaser. Utsläpp av vattenåga från vätgasbilar skulle antagligen ha mindre effekt än ett lika stort utsläpp av till exempel koldioxid från bensinbilar. Det är till och med tänkbart att nettoeffekten skulle vara negativ; att stora extra utsläpp av vattenånga skulle verka till att minska uppvärmningen av jorden något. Detta på grund av den komplexa rollen som vattenånga spelar i vårt klimat.

    Det finns inte så mycket litteratur i ämnet antropogen vattenånga som växthusgas, men den här studien tycker jag är intressant:
    https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/aae018/pdf

    Hoppas ni blir nöjda med svaret!
    Magnus Klimatolog