Varning Nedre Mörrumsån

Hej,
det ligger en varning för Nedre Mörrumsån. Hur definieras Nedre Mörrumsån? Jag trodde att Nedre Mörrumsån innefattade t ex Granö, Hemsjö, Svängsta. Hur definieras Övre Mörrumsån?
m v h
Marie

Kommentarer

  • Hej
    Jag förstår att du ställer frågan, jag reagerade också när jag såg varningen. Avsikten vara att dela in Mörrumsåns huvudavrinningsområde i två delar för att lättare kunna beskriva delar av huvudavrinningsområdet i prognoser och varningar. Indelningen skapade på så sätt två naturligt avgränsade BAROn av ungefär samma storlek.
    Gränsen ligger vid inloppet till Åsnen, och speciellt dess nordvästra del – Skatelövfjorden.

    Vänliga Hälsningar
    Maud
    Allmänhetens Hydrolog
  • Hej!
    Skriver en bok om sjöar och vattendrag, där ett kapitel handlar om långsiktiga förändringar i limniska ekosystem. En faktor som starkt påverkar dessa ekosystem är nederbörd och avrinning. Är således intresserad av nederbördsdata för Mörrumsåns avrinningsområde åren 1980-2020.
    Tacksam om jag finge hjälp att hitta dessa uppgifter
    Mvh
    Lennart Olofsson
    Stig Lennart Olofsson
  • Hej,

    Vi har svarat dig på mail gällande detta.

    Hälsningar
    Susanne Kundtjänst