Värmevarningar

Det är inte antalet grader som är det värsta med värmen för äldre eller sjuka ,det är som det är nu i hässleholm ,21gr mitt i natten och vindstilla med moln som ligger som ett lock över allt, och verkar vara dåligt med syre i luften. Det känns som man bor i ett växthus som man inte kan öppna.Detta pratar ni aldrig om.Det är bättre om det är molnfritt och varmare än detta,så fort molnen börjar försvinna känner man direkt att det är lättare att andas.Sen en annan sak är hur ni räknar ut vilken årstid det är,hade det inte varit bättre att gå efter solen.
Bo Friberg

Kommentarer

  • Hej Bo

    Jag håller med dig om att nattemperaturen är väldigt viktig för återhämtande under värmeböljar.

    Här finns en artikel om värmeböljor:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/varmebolja-1.22372

    Där står bland annat att läsa

    "Under värmeböljor är det inte bara dagstemperaturen som avgör hur påfrestande värmen upplevs. Det har även stor betydelse om det hinner bli svalt på natten eller inte så att våra kroppar kan återhämta sig."

    Här finns också en artikel om tropiska nätter som jag tror du finner intressant:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/tropiska-natter-1.1085

    Hälsningar

    Lennart Wern

    Lennart
  • Det har ju med molnen att göra och inte vilken tid det är på dygnet,det är lättare att andas om det är 30 gr och molnfritt med vind eller 20 gr och tjocka moln och vindstilla med kvav värme och mindre syre.

    Bo Friberg
  • Hej igen Bo

    När vi säger att det är kvav värme är det egentligen den relativa luftfuktigheten som är hög. Den kan vara hög både när det är moligt eller när det är klart väder.

    När det fläktar så kyls våra kroppar ner genom att svetten på kropparna avdunstar vilket vi upplever som skönt. Men ju högre luftfuktigheten är desto mindre avdunstar svetten och desto jobbigare upplever vi det.

    Luften innehåller ca 21% syrgas hela tiden vilket inte förändras med vädret.

    Hälsningar
    Lennart